|

ناظم الاطباء

  شنبه, 02 اسفند 1399       اخبار و مقالات
ناظم الاطباء

 

ناظم الاطباء | کلاسیکال مرکز واردات ، تهیه و پخش بلبرینگ ، رولبرینگ ، روغن های صنعتی و ملزومات صنایع در ایران

ناظم الاطباء

دکتر میرزا علی‌اکبر خان نفیسی مشهور و ملقب به ناظم‌الاطباء کرمانی متولد کرمان در تاریخ پانزدهم فروردین ماه سال 1226 چشم به جهان گشود . ناظم الاطباء جزو پزشکان برجسته ی ایرانی در زمان قاجار می باشد که در آن زمان پزشک مخصوص دربار مظفرالدین شاه نیز بوده اند . پزشکی ادیب و دانشمند که در امضاء فرمان مشروطیت نقش بسزایی را داشتند . ناظم الاطباء در بوجود آمدن و تاسیس چند بیمارستان مجهز در تهران و شهر مشهد نیز بسیار موثر بوده اند .ایشان مولف کتاب های پزشکی بیشماری بوده و در زمینه ی غیر پزشکی نیز فعالیت بسیار زیادی را داشته اند . از مهمترین آثار غیر پزشکی ایشان از فرهنگ ناظم الاطباء می توان نام برد .پدر ناظم الاطباء  میرزا حسن طبیب کرمانی نام داشته . ایشان نیز مانند نیاکان خود طبابت را پیشه ی خود قرار داده و از چند قرن گدشته به بعد شغل اجدادی آنها طبابت محسوب می شد .

ناظم الاطباء تحصیلات ابتدایی و مقدماتی خود را در کرمان به پایان رسانیده و علم و فنون پزشکی را نزد پدر و سایر اطباء دوران خود گذراند . اما در کنار طبابت به دلیل علاقه ی فطری ایشان به فرا گرفتن علم فلسفه و حکمت الهی مشغول شدند . ایشان بعد از مدتی در سال 1282 در 19 سالگی به تهران آمده و در داالفنون به تحصیل ادامه دادند که بعد از مدتی به دلیل استعداد خاص و علاقه ی ایشان به طبابت به دستیاری استادان خویش برگزیده شد . ناظم الاطباء در سال 1289 فارق التحصیل شدند . در سال 1290 پس از بازگشت ناصرالدین شاه از سفر اروپا به صدد ساخت و تاسیس بیمارستانی به سبک اروپایی بر آمدند و مسئولیت بیمارستان را به جناب ناظم الاطباء  دادند و همین امر باعث شد اولین لقب جناب ناظم الاطباء  حکیم باشی شود . نام بیمارستان در آن زمان مریضخانه دولتی نام گذاری شد .

ناظم الاطباء

آثار ناظم الاطباء ( دکتر میرزا علی اکبر نفیسی ) :

کتابی در علم تشریح

کتابی در پاتولوژی و کلینیک جراحی

رساله ای در فیزیک

رساله ای در جراحی

رساله ای در تراپوتیک

رساله ای دیگر در تشریح

دو رساله در زمینه ی سوء هاضمه

کتاب مذاکرات

پزشکی نامه

نامه ی زبان آموز

رساله ای در آخرین دوره ی بروز وبا

و....

امروزه به دلیل محبوبیت ایشان نام خیابان مهمی در تهران به نام ایشان نامگذاری شده است . ناظم الاطبا نام خیابانی در تهران بوده که مرکز تهیه و پخش بلبرینگ در ایران می باشد . این خیابان مرکز فروش انواع بلبرینگ ، رولبرینگ ، روغن های صنعتی و ملزومات نایع می باشد که در سطح کشور نام این خیابان برای بسیاری از افراد آشنا می باشد .کلاسیکال مرکز واردات ، تهیه و پخش انواع بلبرینگ و روغن های صنعتی و ملزومات صنایع در کل کشورنیز در این خیابان فعالیت دارند .




پربازدید ترین مطالب
جدید ترین مطالب